MEDITERÁNSKA DIÉTA


Nerád mám slovo diéta, ale pri stanovení si liečebného postupu je súčasťou aj diétne stravovanie. Tak prosím neberte slovo diéta ako spôsob ako schudnúť, ale spôsob ako sa liečiť aj stravou a presne o to ide pri mediteránskom stravovaní sa.


Mediteránska (stredozemná) diéta je spôsob zdravého stravovania a bola vybraná ako najlepšia zo všetkých diét už štvrtý rok po sebe. Tento rebríček stanovuje News and World Report a to na základe výsledkov zverejnených v spojených štátoch.


Čo to vlastne je?

Mediteránna diéta je založená na tých tradičných potravinách, ktoré konzumovali v Taliansku a Grécku v 60-tych rokoch. Práve v týchto a okolitých krajinách nájdeme veľa druhov zeleniny, ovocia, veľa morských rýb a morských plodov. Súčasťou diéty je aj olivový olej a všetky spolu patria k nevyhnutným zložkám každodenného života v spomínaných oblastiach. Keďže stredomorie je pomerne široká oblasť, a dané krajiny majú svoje špecifiká, ani táto diéta nemá striktné pravidlá vtesané do kameňa. Najdôležitejšie je, že pri tejto diéte sa konzumuje viac čerstvých produktov. Základom je veľa zeleniny, ovocia, celozrnných obilnín, zdravé oleje a ryby.

Mediteránska diéta preto predstavuje vysoký príjem cereálií, extra panenského oleja, ovocia, listnatej „zelenej“ zeleniny, orechov a strukovín, stredný príjem diétnych produktov ako červené víno a ryby a nízky príjem vajec a sladkostí. Ide o pomerne ľahko realizovateľné diétne opatrenia, ktoré sú naozaj zdraviu prospešné či už v rámci trávenia, tak u pacientov s cukrovkou alebo srdcovocievnymi ochoreniami.

Práve mediteriánska diéta vyhrala v hodnotení odborného panelu. Ten pozostával z 24 špecialistov (diabetológov, kardiológov, nutričných poradcov). Tento panel porovnával až 39 diét z rôznych oblastí a do úvahy bral aj skutočnosti ako jednoduchosť pri dodržiavaní diéty, efekt diéty pri znížení hmotnosti v krátko aj dlhodobom výhľade, ako aj účinnosť diéty u pacientov s cukrovkou a srdcovocievnymi chorobami. Hlasovanie sa realizuje každoročne s cieľom pomôcť vybrať si tú najsprávnejšiu a najzdravšiu stravu. Nakoľko pacienti stále viac ostávajú doma (lockdown, home-office) a výrazne menej sa hýbu, je dôležité dodržiavať správne stravovacie návyky a ostať aktívny.


Výhody mediteránskeho stravovania

Analýzy, ktoré mal panel špecialistov k dispozícií ukázali, okrem iných pozitívnych vplyvov mediteránskej diéty aj na skutočnosť, že je spojená s nižším stupňom zápalu u starších pacientov. Rovnako mali pacienti lepšiu pamäť, nižšie riziko vzniku Crohnovej choroby v dospelosti. Tí, čo sa stravovali podľa pravidiel diéty mali výrazne redukované nealkoholové stukovatenie pečene (NAFLD). Základom tejto diéty je:


· Jedzte raňajky, obed aj večeru.


· S jedlom sa podeľte. Je to nemenej dôležitá súčasť životosprávy. Vzťah k ľuďom k tom patrí, preto sa o jedlá podeľme aj s inými.


· Nejedzte rýchlo a sami.


· Konzumujte, čo v najmenšej miere spracované potraviny.


· Súčasťou mediteránneho životného štýlu je aj pravidelný pohyb, čo je okrem správne zvolených potravín dôležitou súčasťou udržania ideálnej telesnej váhy. Základným pilierom tohto je cca 30 minútový pohyb vykonávaný denne, aspoň trikrát do týždňa. Toto môže byť buď prechádzka, bicyklovanie alebo jogging.


Úplným základom však vždy je, aby vám mediteránska diéta a celkovo aj takáto životospráva spôsobovala radosť, pretože životný štýl sa úzko spája s užívaním si života. Takže priatelia prajem dobrú chuť a veľa pohybu!

203 zobrazení

JEDZ DÚHU