KÁVA A MIKROBIOM


Priatelia, už ste mali dnes kávu? Ak nie a váhate, či urobí vášmu telu dobre, tak to nerobte, práve tento blog poteší všetkých kávičkárov. Samozrejme k téme ponúkam aj niekoľko štúdií, dát a najmä faktov, presne tak ako ste na týchto stránkach zvyknutí. Medicína založená na dôkazoch je správnou cestou a to nie len k nášmu zdraviu. Voňavé zrnká kávy, ktoré sa mnohým spájajú s pôžitkom ( a patrím k nim aj ja), boli nedávno témou štúdia a výskumu viacerých medicínskych expertov. Doteraz však výsledky štúdií, ktoré sa zaoberali efektom pitia kávy na naše zdravie, boli v dôsledku nie úplne správneho designu štúdií, často veľmi ťažko interpretovateľné. V reálnej praxi a nedal na základe nich dokázať jednoznačný vzťah kávy k nášmu zdraviu. Názor na kávu sa ale v priebehu posledných rokov doslova až dramaticky vyvíjal. V 70-tych a 80-tych rokov totiž panovali obavy z jej možného vplyvu na zvýšené riziko vzniku ako rakoviny, tak aj kardiovaskulárnych chorôb. Najviac svetla však do tejto problematiky vniesli až posledné roky.


KÁVA A NOVÉ VÝSKUMY

...aj 3, aj 4 šálky denne sú v poriadku...

O káve naozaj panujú doslova mýty, káva škodí črevám, káva môže spôsobiť infarkt, káva môže byť príčinou onkologických ochorení. Preto som rád, že kolegovia vychádzajú s novými štúdiami a dôkazmi a prospešnosti pitia kávy.

V prestížnom časopise New england Journal of Medicine, bol nedávno publikovaný prehľadný článok o vplyve kávy na naše zdravie. Ten ukázal, že pitie kávy v dennom rozsahu okolo 3 až 5 šálok je spojený s jej preventívnym účinkom na rôzne chronické stavy. V nasledujúcich riadkoch si vám dovolím ukázať zopár zdraviu prospešných benefitov kávy na ktoré už môžeme nazerať aj z pohľadu medicíny založenej na dôkazoch.

KÁVA ZNIŽUJE ÚMRTNOSŤ, REDUKUJE CUKROVKU

Na základe rôznych populačných analýz sa ukázalo, že pitie kávy je spojené so zníženou úmrtnosťou. Metaanalýza, ktorá bola publikovaná v roku 2019 ukázala, že tento benefit je prítomný pri pití až do 8 káv denne a to nezávisle od toho, či je bezkofeinová, alebo kofeín obsahuje.

Pitie kávy sa ukazuje prospešné aj v redukcií cukrovky. A rovnako sa ukázal aj opačný efekt, čiže pri znížení jej príjmu, došlo v priebehu 4 rokov k zvýšeniu rizika vzniku diabetu 2. typu. A kedy by sme mali kávu piť? Podľa rôznych štúdií sa ukazuje, že najlepší účinok má, ak sa konzumuje v obednom čase.


KÁVA A SRDCOVOCIEVNE OCHORENIA

Práve pri tejto téme sa pristavím, pretože káva sa donedávna dávalo zlé PR práve pri srdcovocievnych ochoreniach. Opak je však pravdou. Ukazuje sa, že tí ktorí pijú kávu, majú v menšej miere prítomné aj srdcovocievne ochorenia. Najväčší benefit sa pozoroval u tých, ktorí ju pili pravidelne a to v rozsahu 3 až 5 šálok denne. Metaanalýzy prospektívnych štúdií ukázali spojenie pitia kávy so zníženým rizikom koronárneho syndrómu, zlyhania srdca a fibrilácií predsiení. Dokonca sa ukázalo, že jej pravidelné pitie významnejšie neovplyvňuje ani pacientov s vysokým krvným tlakom. Pitie kávy dokáže aj zredukovať oxygenáciu LDL cholesterolu (teda toho zlého), ako aj znížiť ukazovatele zápalu, ktoré sú spojené so srdcovocievnymi chorobami (leptín). Naopak ale existujú aj štúdie, ktoré ukazujú, že pitie nefiltrovaného espresa vedie k zvýšeniu hladiny LDL cholesterolu.


KÁVA A MOZOG

Metaanalýza publikovaná v roku 2014 sledovala spojenie kávy s náhlou cievnou mozgovou príhodou a ukázala iba slabé spojenie. Až nedávno publikovaná metaanalýza ukázala, že pitie 3-4 káv denne môže zredukovať riziko vzniku mŕtvice. Ak sa zároveň porovnala skupina, ktorá pravidelne pila kávu s tými, ktorí ju nepijú, našli sa na mozgu aj funkčné zmeny u „pijanov“ kávy. Tie poukazujú na zlepšenú koncentráciu, ako aj lepšiu kontrolu hybnosti a taktiež zvýšenú ostražitosť. V posledných rokoch pribudli aj dáta, ktoré ukazujúcú, že pravidelné pitie kávy vie znížiť aj riziko vzniku Parkinsonovej choroby.


KÁVA A PEČEŇ

Aj naša pečeň má rada kávu. U tých, ktorí pravidelne pijú kávu bol pozorovaný aj jej ochranný vplyv na pečeň a rovnako bolo pozorované aj významné zníženie rizika vzniku nealkoholovej steatohepatitídy ( stukovatenie pečene, ktoré nespôsobí alkohol). Ďalej sa v posledných rokoch ukázalo, že káva pôsobí aj ako ochranný činiteľ pre fibrózou pečene („tvrdnutie“). Pravdepodobne dokáže aj spomaliť priebeh pacientov s pokročilou hepatitídou C.

Len minulý rok bol publikovaný prehľad, ktorý zahŕňa 28 metaanalýz. Tie sledujú vplyv kávy na vznik rakoviny. A tento prehľad ukázal, že najsilnejšie spojenie je pravdepodobne medzi pitím kávy a rakovinou maternice a pečene. Pitie kávy je spojené so zníženým rizikom vzniku rakoviny maternice a pečene.


BENEFITY KÁVY

Benefity kávy vznikajú pravdepodobne následkom jej unikátneho zloženia. Predpokladá sa viacero mechanizmov, ktoré sa spolupodieľajú na jej zdravotne prospešných účinkoch. Kofeín pravdepodobne ako antagonista adenozínových receptorov hrá úlohu v prevencií fibrózy pečene. To unikátne na káve, čo spôsobuje jej najviac benefitov sa vysoko pravdepodobne ukazuje, že to budú polyfenoly, ktoré obsahujú kyselinu chlorogénovú. Čiže opäť sa dostávame k téme správneho nakŕmenia črevnej mikrobioty (triliónov mikróbov žijúcich v našich črevách)😊Samozrejme vedcov čaká ešte veľa práce, aby nám jasne ukázali, ktorá z viac ako 1000 známych súčastí kávy je tá najpodstatnejšia.

Taktiež treba ale povedať aj to, že pitie kávy môže mať svoje „tienisté stránky“, nakoľko dokáže zvýšiť riziko vzniku glaukómu, zrýchliť činnosť srdca, zhoršiť kvalitu spánku... Jej príjem by sa mal znížiť aj počas tehotnosti, nakoľko bolo pozorované spojenie jej pitia s nižšou pôrodnou váhou novorodenca. Taktiež je jasné, že nie každá káva je rovnaká. Celkovo však máme už celkom presvedčivé dôkazy o jej zdraviu prospešných účinkoch, takže priatelia koľko šálok kávy pijete denne vy?


471 zobrazení