JARNÝ DETOX? NAOZAJ VYČISTÍ VAŠE ČREVÁ, ČI IBA VAŠU PEŇAŽENKU?


S prichádzajúcou jarou sa čoraz častejšie objavujú zázračné články, ako za 2 týždne môžete schudnúť 13 kíl, alebo so zázračným nápojom vyprázdnite črevá. Určite ste počuli aj o rôznych šťavách, ktoré keď budete piť, zaručene schudnete. Je tomu naozaj tak? Samozrejme, na prvý pohľad áno, pretože je logické, že keď prestanete prijímať dostatok kalórií, tak schudnete, čo sa však deje s vašim telom a trávením?

Detox a rôzne „čistiace“ procedúry síce môžu niekedy doslova až vyprázdniť Vašu peňaženku, ale či sú naozaj prospešné pre Váš tráviaci trakt z pohľadu medicíny založenej na dôkazoch, si ukážeme v nasledujúcich riadkoch.


Detox diéty

Neustále počúvame a čítame z rôznych stránok o tom, ako je dôležité očistiť si náš organizmus. Čítame o toxínoch, ktoré oslabia našu vitalitu a ohrozujú naše zdravie, pokiaľ si neurobíme „detox“. V skutočnosti však nejde o novinku, nakoľko už pred tisícami rokov sa ľudia snažili zbaviť svoje telá od rôznych toxínov. Používali sa rôzne rituálne očisty, „púšťala“ sa krv, robil sa klystír alebo sa hladovalo. V súčasnosti rôzne „detox“ procedúry sľubujú, okrem iného aj zbavenie sa rôzneho množstva príznakov, ako napr. bolesť hlavy, nafukovanie, bolesť kĺbov... Niektoré „detoxikujú“ konkrétny orgán, iné celé telo. Poďme sa na niektoré z nich pozrieť z pohľadu medicíny založenej na dôkazoch.


DETOX A MEDICÍNA ZALOŽENÁ NA DÔKAZOCH

Existuje množstvo produktov a diét, ktoré deklarujú, že sú dobré na detoxikáciu celého organizmu, pomôžu obnoviť energiu, znížiť hmotnosť a uľaviť pri chronických ťažkostiach, ako napr. bolesti kĺbov a svalov. V skutočnosti však treba poznamenať, že z pohľadu medicíny založenej na dôkazoch neexistujú žiadne dáta o špecifickej diéte v medicínskej literatúre. Mnohé štúdie dokonca preukázali, že diéty pri ktorých sa hladuje a používa sa extrémne nízko kalorická strava, dokážu síce na jednej strane znížiť metabolizmus tela, ale po tom, ako sa začne normálny stravovací režim, prichádza k rapídnemu nárastu na hmotnosti. Tí, ktorí ste veční dietári, to poznáte aj podˇtermínom jo-jo efekt. A viete, prečo je tomu tak? Väčšina straty na hmotnosti, ktorá je dosiahnutá takouto diétou, je spôsobená stratou tekutín a to následkom extrémne nízkeho príjmu uhlohydrátov a častého pohybu čriev alebo až hnačky. Spôsobia to rôzne čaje s preháňacím účinkom a slanej vody. Riziko takejto stravy spočíva aj v nízkom príjme bielkovín a mastných kyselín, ako aj iných základných živín. Preháňanie môže spôsobiť až dehydratáciu, stratu elektrolytov a zhoršiť normálne funkcie čreva – doslova sa poruší črevná flóra.


Črevné „čistenie“, alebo DETOX VÁS MÔŽE VÁS MÔŽE PRIVIESŤ K LEKÁROVI

Existuje množstvo prípravkov, ktoré vám zaručujú očistu čreva. Niektorí výrobcovia odporúčajú popri užívaní takýchto prípravkoch aj častejší klystír s cieľom zničiť (eradikovať) parazity a vylúčiť stolicu, ktorá je údajne „nahromadená“ a „nalepená“ na steny čreva. Čo sa týka medicíny založenej na dôkazoch treba povedať, že niektoré štúdie ukázali, že mlieč bylinný, ktorý je často obsiahnutý v týchto výživových doplnkoch, môže zlepšiť pečeňové funkcie a má málo nežiadúcich účinkov. Ale ako celok neexistuje žiadny medicínsky dôkaz pre takéto „čistiace“ procedúry. Fotky, ktoré na internete možno vidieť ako dôkaz „fungovania“ takýchto preparátov, ukazujú čo sa „vyplaví“ z ľudských čriev po ich užití. Ak nejde o „fake“, tak vysoko pravdepodobne fotky ukazujú stolicu vyprodukovanú následkom požitia veľkých dávok vlákninových doplnkov. Čo je dôležitejšie, „zbaviť“ sa materiálu, ktorý priľne (adheruje) na steny čreva, je kompletne nesprávne pochopené. Ak sa totiž stolica nahromadí, tvorí pevné masy na spodnej strane čreva, ktoré ale v žiadnom prípade sa nelepia na črevnú stenu. Je dôležité si uvedomiť, že čistenie čreva tiež môže viesť k riziku dehydratácie, nerovnováhy elektrolytov a zhoršeniu funkcie čreva a porušeniu črevnej flóry.


STRAVOVACIE EXTRÉMY NIE SÚ ZDRAVÉ

Na záver je treba ešte dodať, že ľudské telo sa dokáže obrániť veľmi dobre voči väčšine „škodlivcom“ z vonkajšieho prostredia. Dôležité preto, je koncentrovať sa na to, aby ste telu dodali to čo potrebuje, to znamená zdravú diétnu stravu, adekvátny príjem tekutín, pravidelné cvičenie, dostatok spánku a samozrejme netreba zabudnúť chodiť na pravidelné preventívne kontroly. A pamätajte si, žiadny stravovací extrém nie je z dlhodobého hľadiska zdravý.




100 zobrazení