FERMENTOVANIE A HISTAMÍN SA NEMAJÚ V LÁSKE


Téma fermentovania a histamínu je naozaj veľmi žiadaná. Pri písaní prvého blogu o fermentovaní, nám denne chodili otázky a čo s nami histaminikmi? Ako som sľúbil, k tejto otázke som pripravil špeciálny blog, pretože ide o pomerne dôležitú tému pri príprave histaminínového stravovania sa.



Fermentované jedlá majú naozaj mnohé, zdraviu prospešné účinky. Sú však vhodné pre každého? Odpoveď je viac komplexnejšia, ako sa na prvý pohľad zdá a to vďaka obsahu histamínu. Histamín je totiž vedľajším produktom fermentácie tvorenej určitými baktériami, a preto vie pacientov s histamínovou intoleranciou aj poriadne potrápiť. Takže účinok fermentovaných potravín nie je univerzálny a môže sa líšiť individuálne u každého jedného.


Ak ich tolerujete, ich účinky môžu byť naozaj úžasné, ale ak, nie sú vašimi priateľmi a robia vám tráviace ťažkosti. Netreba si ale z toho robiť veľké starosti. Vysvetlíme si prečo. Ako sa dozviete v našej novej knihe (alebo poniektorí už viete), veľmi veľa nášho zdravia je viazané na náš zdravý mikrobióm. Ten, ak je dobre vyskladaný (čo najrozmanitejší a v rovnováhe), má množstvo zdravie podporujúcich a preventívnych účinkov. Fermentované potraviny, obsahujú živé mikroorganizmy a prispievajú tak k rôznorodosti našej črevnej mikrobioty.

Štúdie ukazujú spojenie medzi jedením fermentovaných potravín a zvýšenou rozmanitosťou črevných mikroorganizmov (mikrobioty) a zlepšenou imunitou, zlepšeným manažmentom redukcie hmotnosti, lepším srdcovocievnym zdravím, cukrovým metabolizmom, ako aj zlepšením poznávacích schopností. Niektoré baktérie, ktoré žijú v našich črevách, vedia produkovať biogénne amíny, medzi ktoré radíme aj histamín.


Tento vie, v prípade histamínovej intolerancie, po zjedení fermentovaných potravín spôsobiť nutkanie na zvracanie, nafukovanie alebo až bolesť hlavy, nevoľnosť.... Na druhej strane máme v črevách aj mikróby, ktoré histamín vedia rozložiť. Histamín odbúravajúce baktérie sú nap. Bifidobacterium infantis, B. longum, L. plantarum a Saccharomyces boulardi. Rovnováha týchto baktérií je preto veľmi dôležitá v prípade jedenia fermentovaných potravín. Histamín vzniká aj keď baktérie rozkladajú bielkoviny počas procesu fermentácie, vzniká pri trávení v našich črevách. Vo väčšine prípadov, tato vzniknutý histamín nespôsobuje problémy, ale v prípade, že tento organizmus ho nevie spracovať pomocou svojich enzýmov (diaminooxydáza, histamín N-metyltransferáza) vzniká v tele jeho nadbytok.

A teraz konkrétne ku histamínovej intolerancii a príjmu fermentovaných potravín. Zjedením jedla s mikróbmi, ktoré produkujú histamín (Lactobacillus casei, L. reuteri, L. bulgaricus) môže u pacientov s histamínovou intoleranciou viesť k nárastu populácie mikróbov, ktorý histamín produkujú a tým môže dôjsť k zhoršeniu ťažkostí. Nanešťastie, nie vždy dokážeme zistiť, ktoré kmene sa do fermentovaného jedla dostali.


Z toho čo ste si prečítali, je zrejmé, že pre niekoho, kto má histamínovú intoleranciu bude určitý druh fermentovanej stravy nevhodný a preto je úplne OK, ak sa mu bude vyhýbať. Niektoré druhy fermentovaných potravín, ale tolerovať môže. A o tom, ako si viete pomôcť aj pri histamínovej intolerancii a doslova natrénovať a aj o tom si budeme hovoriť v článkoch, alebo aj v ďalšej našej knihe.

Napriek pribúdajúcim dôkazom o zdraviu prospešných účinkoch fermentovaných potravín sa ale v súčasnosti odborníci zhodujú na tom, že možno ich skôr odporúčať, ako veľmi vhodný a navyše chutný doplnok diéty. No pokiaľ štúdie neukážu inak, jedinou odporučenou cestou za zdravým črevom a celkovým zdravím je strava založená na rozmanitej rastlinnej vláknine. Väčšina čerstvej zeleniny a ovocia nám totiž vie prirodzenou cestou zabezpečiť príjem takých istých „dobrých“ baktérií, aké nachádzame vo fermentovaných jedlách a popri tom „nakŕmi“ našu mikrobiotu tým, čo je pre ňu doslova lahôdkou, teda rastlinnou vlákninou.



423 zobrazení