ŽALÚDOK JE LEN JEDEN A PLATÍ TO AJ NA VEĽKÚ NOC


Veľkonočné sviatky máme doslova pred dverami. Napriek nepriaznivej epidemiologickej situácií, chce určite každý z nás byť aspoň chvíľu v kruhu so svojimi najbližšími. Nájsť miesto, kde je pokoj a samozrejme (nebudeme si nahovárať, že to tak nie je), si užiť aj dobré jedlo, pitie. Inými slovami - zaťažiť tráviaci trakt o niečo viac ako po iné dni v roku. Na druhej strane pravdepodobne všetci máme skúsenosť s nepríjemnosťami, ktoré dokážu priniesť prejedenie sa, nebodaj prílišné pitie alkoholu.


Zobudenie sa v noci z dôvodu príznakov plnosti brucha, kŕčov, hnačky, pálenia záhy a podobne, neurobí u nikoho tieto sviatky pokojnými, ani šťastnými. Určite nie je mojou úlohou z tohto miesta vám zničiť, i tak už tohtoročne zdecimované sviatky, ďalšími striktnými odporúčaniami a zákazom jedenia alebo pitia. Dovolil by som si skôr dať vám rozumné odporučenia z pohľadu gastroenterológa, ktorý myslí na to, aby vaše sviatky boli napriek už spomínaným nepriaznivým vonkajším okolnostiam, ktoré žiaľ veľmi nevieme ovplyvniť, čo najpríjemnejšie a najmä, aby prebehli bez tráviacich ťažkostí.

STRIEDMOSŤ

Veľkonočné menu môže byť naozaj aj zdravé, aj chutné. Stačí ak budete dodržiavať to, čo vám hovorím pravidelne- STRIEDMOSŤ.

Rovnako si corona pravidlá nevykladajte tak, že budete sedieť iba doma. Práve naopak prechádzky v prírode pomôžu nielen vášmu tráveniu, ale aj imunite. Po zime máme všetci určite málo vitamínu D, tak nie je dôvod na to, aby sme si ho zdravo nedoplnili.

Rovnako myslite na to, že ak to na úvod preženiete, neužijete si sviatky a to by bola naozaj škoda. Ak sa vám ale stane, že sa naozaj prejete, tak opäť pripájam tipy, ako naše črevá a žalúdok dostať do formy.

TIPY NA UDRŽANIE SI ZDRAVÉHO TRÁVENIA POČAS VEĽKEJ NOCI

TIP č. 1 – HÝB SA

Už len to, že sa postavíte a pôjdete na krátku prechádzku jarnou prírodou, urobí vášmu tráveniu omnoho lepšie ako rôzne tráviace tabletky a nápoje. Ak sa hýbe celé telo, hýbe sa aj tráviaci trakt. Pohyb dokáže stimulovať črevo tým, že zvýši črevnú aktivitu, čo je jeden zo spôsobov ako predchádzať problémom zo strany tráviaceho traktu. Zlepšuje sa tok krvi do svalov, ako aj pohyb svalov tráviaceho traktu, čím dochádza nielen k ľahšiemu priechodu stolicou črevom, ale aj k ľahšiemu a rýchlejšiemu odchodu vetrov i v čase mimo aktívneho pohybu (pomáha pri zápche aj nafukovaní). Pokúste sa o fyzickú aktivitu každý deň, i keď len ľahkou prechádzkou.

TIP č. 2 – PITNÝ REŽIM

Čistá voda je pre naše trávenie to najlepšie, čo môžeme urobiť. Aby sme mali prehľad o tom, či pijeme dostatok, nalejte si vodu ráno do fľaše, prípadne si pomôžte aj aplikáciami, ktoré vás upozornia na ďalší pohár vody. Pretrváva mýtus o tom, že nemáte piť vodu počas jedenia, lebo to nie je dobré pre vaše trávenie. Tento mýtus si nevšímajte. Pravdou je, že chvíľu po jedení a pití je žalúdočná šťava menej kyslá (následkom zriedenia s vodou), ale následne vždy dôjde k produkcii potrebného množstva kyseliny, takže netreba mať obavy, pretože telo, ak potrebuje ešte viac kyseliny, tak si ho vytvorí. Takisto existujú štúdie, ktoré ukázali, že pitie počas jedla neovplyvní rýchlosť vyprázdnenia žalúdočného obsahu. Naopak pomáha už počas žutia a prehĺtania potravy, tým že zmäkčuje stravu a posúva ju dole pažerákom.

TIP č. 3 – Raňajky

Mnohí sa pacienti sa mi sťažujú, že im ráno nechutí a tak neraňajkujú. Pritom robia veľkú chybu, aj malé raňajky, kúsok chleba, malá porcia kaše, ovocie... aj malá porcia nášmu tráveniu dá signál, že štartuje celý náš tráviaci systém a doslova naštartuje črevá. Preto skúste ráno, aj keď necítite hlad, dať si aspoň malé raňajky. Priatelia toto odporučenie vychádza aj z toho, že na základe výskumov sa jasne preukázalo, že pravidelná konzumácia raňajok dokáže zredukovať tzv. body mass index (index telesnej hmotnosti, ktorý sa používa na posúdenie ideálnej váhy), zlepšiť nutričný profil, zredukovať výskyt srdcovocievnych ochorení ako aj cukrovky 2. typu.

TIP č. 4 – PRAVIDELNÉ STRAVOVANIE

Nevynechávajte jedlá, jedzte pravidelne a radšej menej. Naše telo je uspôsobené na pravidelný príjem potravín, čiže aj na raňajky, i obed a aj večeru. Každé jedno jedlo konzumované počas dňa má totiž za úlohu odštartovať rôzne tráviace pochody (tvorba štiav, kyseliny, hormónov, zabezpečiť hybnosť čreva...). Nepravidelné jedenie totiž doslova dokáže zmiasť naše „telesné hodiny jedenia“ (cirkadiánny rytmus) a tak ovplyvniť produkciu inzulínu z pankreasu. Toto môže viesť k diabetu alebo obezite. Namiesto vynechania chodu si radšej doprajte ľahké, nízkokalorické jedlo s vysokým obsahom vlákniny.

TIP č. 5 – BUFET K SVIATKOM NEPATRÍ

Aj u vás je to tak, že počas celého dňa sú na stoloch rôzne dobroty, chlebíčky, koláče, údené... Pozor, robíte veľkú chybu, naozaj jedlo na stôl patrí len v čase na to určenom. Skúste tieto sviatky to urobiť inak a schovať všetky misy. Urobíte pre seba a svojich blízkych to najlepšie, čo môže byť. Naše trávenie nie je zvyknuté na neustále pojedanie. Aj žalúdok a črevá si musia oddýchnuť. Ďalej je veľmi dôležité nezabudnúť pri „bufetovom type stravovania“ na to, aby ste si naložili na tanier najprv nízko-kalorické jedlo, ako napr. varenú (resp. na pare pripravenú) zeleninu, chudé mäso alebo šalát. Až potom prejdite na ďalšie jedlo, z ktorého si doprajte iba malú porciu. Aj poháre sladených nápojov by určite mali byť čo najmenšie. V prípade, že ste ešte hladný, doprajte si radšej polievku alebo ďalší šalát.

TIP č. 6 – JEDZ DO POLOSÝTA

Je vám to známe, už naše babičky opakovali, jedz do polosýta, pi do polopita...a mali pravdu. Preto počúvajte svoje telo, jasne povie, kedy má dosť.

Ak zjeme adekvátny objem potravy v primeranom čase (teda nie v chvate), máme „iba“ pocit sýtosti, ktorý by nám mal potlačiť potrebu ďalšieho jedenia. Žiaľ nie všetci tento pocit „uznávame“ a rešpektujeme. Najmä počas sviatkov si veľa ľudí povie, že však ešte ďalší kúsok by zvládnuť mohli. Pozor však na možnosť vzniku trvalých nežiadúcich zmien. Obézni ľudia si totiž postupne vytvoria odolnosť na hormón, ktorý sa volá leptín, ten znižuje chuť do jedla. Čiže si ho musia vytvárať stále viac a viac, aby sa u nich dosiahol potrebný efekt na zníženie ich apetítu.

Určite nebolo mojou úlohou z tohto miesta vám zničiť i tak už tohtoročne zdecimované sviatky ďalšími striktnými odporúčaniami a zákazom jedenia alebo pitia. Dovolil som si dať vám rozumné odporučenia z pohľadu gastroenterológa, ktorý myslí na to, aby vaše sviatky boli napriek nepriaznivým vonkajším okolnostiam (ktoré žiaľ veľmi nevieme ovplyvniť), čo najpríjemnejšie a hlavne aby prebehli bez tráviacich ťažkostí.

Prajem vám naozaj krásne Veľkonočné sviatky a myslite na to, že ak sa budete riadiť spomínanými tipmi, tak určite tieto sviatky vám poďakuje aj vaše trávenie.









82 zobrazení